2016. február 10-én elkezdődött az MVM csoportszintű bér- és szociális tárgyalás. A február 10-i Érdekegyeztető és Konzultációs Fórumon (ÉKF) elsőként a 2015. évi bér- és szociális megállapodás teljesítése került napirendre, majd Gál Rezső jelezte, hogy munkavállalói oldal elkészítette és meg is küldte munkavállalói oldal számára a 2016. évi bér- és szociális megállapodásra vonatkozó javaslatát. Az ÉFK ülés emlékeztetője itt olvasható.
Időközben, 2016. február 23-án megszületett a 2016. évi országos bérajánlás a bértárgyalásokhoz. A 2016. február 23-án aláírt dokumentum bérajánlást fogalmaz meg az ágazati és helyi bértárgyalások partnereinek. Meghatározta a fogyasztói árszínvonal növekedést 1,6%-ban, továbbá azt ajánlotta a szociális partnerek számára, hogy vegyék figyelembe "a minimálbér és a garantált bérminimum emelésének a mértékét". Ez utóbbi egyébként 5,7%. Sokak számára nem volt egyértelmű, hogy ez a számok világában mekkora béremelést jelent. Erre vonatkozóan az egyértelmű választ a kormány adta meg – valamennyi állampolgár postaládájában olvasható módon – a hivatalos kormány információ "A MAGYAR REFORMOK MŰKÖDNEK!" kiadványában a következőt rögzítette: "A magyar reformok eredményeként már több mint 36 hónapja növekednek a reálbérek. Idén további 4 százalékos növekedés várható."
Látható tehát, hogy mind az EVDSZ, mind az MVM TSZSZ a kormányzati deklarált szándék megvalósítására törekszik és érthetetlen, hogy a szakminiszter, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., illetve a VÁPB munkáltató oldala ezt miért hagyhatja figyelmen kívül. A konfliktus tehát alapvetően arra vezethető vissza, hogy a végéken nem teljesítik a kormány ígéretét.
2016. március 2-án az EVDSZ honlapján már arról olvashatunk sajtónyilatkozatot, hogy az egész villamosenergia-iparban kialakult a munkaügyi konfliktus. Részletek itt: SAJTÓNYILATKOZAT - A villamosenergia-iparban kialakult munkaügyi konfliktusról
Az újabb, 2016. március 4-i Érdekegyeztető és Konzultációs Fórumon (ÉKF) Kóbor György gazdasági vezérigazgató-helyettes úr tartott prezentációt, melyből kiderült, hogy a 2015. év sikertörténet volt, ugyanakkor 2016. évben több tényező is nehezíti a gazdálkodást. A 2016. 03.04-i ülésről készült emlékeztető itt olvasható. Ez a dokumentum hűen tükrözi a szociális partnerek álláspontját, melyből most egyoldalúan kiemeljük a munkavállalói oldal azon véleményét: "Elfogadhatatlan, hogy az MVM csoport 2015-ben túlteljesítette az üzleti tervek, a Paksi Atomerőmű minden eddiginél nagyobb teljesítményt ért el, az országos tájékoztatás szerint a reformok sikeresen haladnak, ugyanakkor a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 0% keresetszínvonal növekedést ír elő az üzleti tervek készítésénél." Ez nem használ a munkabéke fenntartásának és nagymértékben megnehezíti a tárgyalófelek munkáját.
A 2016. március 17-i ÉKF ülésen némi közeledés volt érzékelhető. Az ülés emléktetője itt olvasható.
Az ÉKF ülést követően munkáltató oldal elküldte a bér- és szociális megállapodás-tervezetét.
Az utóbbi hetek hetek mozgalmasan teltek, ágazati szinten megalakult a sztrájkbizottság és szakszervezet meghatározta a figyelmeztető sztrájk tartalmát, melynek részletei itt olvashatóak. A VÁPB szintű egyeztetés tartalmát a március 31-i VÁPB emlékeztetőből lehet megismerni.
Április 5-én ÉKF tárgyalásra került sor, melynek emlékeztetőjét hamarosan közzétesszük. Lényegét tekintve a szociális partnerek álláspontja közeledett egymáshoz, de még nem találkozott. A munkáltató oldal 3% keresetszínvonal növekedésre tett javaslatot, oly formában, hogy abból 0,5%-nyi részt külön definiálva, egy szűk, 10%-ot érintő munkavállalói közösség részére lehet kifizetni.
A szakszervezeti oldal jelezte, hogy MVM csoport szinten 2139 aláírást gyűjtöttünk össze, melyben a tagok határozottan támogatják a 4,5%-os keresetszínvonal növekedést és kifejezték akciókészségüket.
2016. április 8-án sztrájkbizottsági ülésre került sor, melyen a felek a figyelmeztető sztrájk alatti elégséges szolgáltatásról folytatnak tárgyalást. Ezen cikk megírásakor még nem ismert a tárgyalás kimenetele ...
Az MVM TSZSZ munkavállalói oldala a legutóbbi (április 5-i) ÉKF tárgyaláson időt kért és arra tett ígéretet, hogy – a tagszakszervezetek vezetői testületeinek véleménye alapján – 2016. április 13-ig ad írásos választ a munkáltatói javaslatra.